Er din fodbue bukket under?

Er din fodbue bukket under?

En nedsunken forfod var ved at spænde ben for Maja Mortensens fitnessudfoldelser, fordi hun fik ondt i fødderne. Et par specialdesignede indlæg og nye sko fik hendes fødder på ret køl, så hun igen kunne hoppe og danse uden smertestillende.

Fire ud af fem af os får ondt i fødderne på grund af en nedsunken forfod, men du sagtens gøre noget ved smerterne.

Mærkes det som om, du træder direkte ned på de bare knogler, når du tager et skridt? Eller snurrer og prikker dine fødder, når du sidder stille? Det kan være, fordi buen i din forfod er kollapset og derfor ikke længere giver dig en fjedrende landing, når du tager et skridt. Det kalder man en nedsunken forfod, som plager størstedelen af os. Særligt efter vi fylder fyrre år eller har belastet fødderne ekstraordinært meget.

Fortvivl ikke. Du behøver ikke at skrue på smertevolumeknappen med hvide piller resten af livet. Et par indlæg, der bliver konstrueret specifikt til dine fødder, vil kunne lindre smerten. Måske jage den helt væk, hvis du samtidig bytter spidse, høje eller smalle sko ud med et par rummelige og flade af slagsen, hvor der er plads til indlæg. Du kan også forsøge dig med en pelotte, som en lille, oval opbygning, du sætter under forfoden. Hos fodterapeuter kan du få en professionel pelotte, der bliver på det rette sted på foden og giver den optimale effekt.

Indlæg kan imidlertid ikke altid gøre jobbet alene, især ikke hvis du har virkelig ondt. Derfor er det en fordel, hvis du kombinerer dem med fodøvelser, der styrker fødderne. Hos fodterapeuten kan du få de øvelser, der passer bedst til dine fødders problematikker, så du igen kan gå, hoppe og danse lige som du lyster.

 

 

Nedsunken forfod

Fra naturens side er vi udstyret med en bue, der går tværs hen over forfoden og virker som en fjeder, når vi sætter af, sammen med muskler, sener og knogler. Hvis buen forsvinder ændrer fodens knogler stilling, og vi kommer til at gå direkte på ledhovederne. Tilstanden kaldes nedsunken forfod og rammer omkring 80 procent af befolkning; især kvinder og mennesker over 40 år.

Symptomer på nedsunken forfod er hård hud under forfoden, ligtorne og følelsen af at gå på sten eller nåle. Dyrker du en sportsgren, hvor du træner i snævre sko eller ligger helt fremme i skoene, såsom badminton, fodbold og håndbold, kan du få nedsunken forfod. Graviditet, overvægt, tungt arbejde og høje hæle kan også udslette fodbuen.